Google Analtytics

27 Ekim 2009 Salı

Stockholm Syndrome (1)

İSKANDİNAVYA 'NIN BAŞKENTİ STOCKHOLM

Herkes ondan İskandinavya'nın kraliçesi olarak bahsediyor. Dergiler, web siteleri Stockholm Style diye ayrı bir fenomen oluşturmuşlar."Beyaz Geceler" diyince akla yine orası geliyor. İskandinavya'nın başkentini hangi arama motorunda araştırsanız, hangi dergide okusanız anlata anlata bitiremiyorlar. Biz de Kopenhag sonrası İskandinavya meraklısı olup çıkmışız madem, THY 'nin en uygun seferine atlayıp bir Haziran günü Stockholm'e uçuyoruz.

Havaalanından otelimizin bulunduğu old town Gamla Stan 'a en yakın yere gidebilmek için alternatif çok.. ama bizim gibi bavuluyla aynı boyda olan insanlar için maddi manevi en uygun yöntem : tren :)
Bizim expresslerin yanında 5 yıldızlı otel kıvamında olan Arlanda Express hızlı treniyle ne olduğunu anlayamadan Stockholm'ün merkezine varıyoruz.
Bir önceki sene, aynı zamanlarda Kopenhag 'da donma tehlikesi geçirirken burda oldukça ılık ve güzel bir hava bizi karşılıyor.Millet kısa kollularla, askılılarla sokaklarda..

Gecesi 750 Kron 'a -ortalama 75 euro- konakladığımız Best Hostel 'in duşlu tuvaletli en lüks odası o kadar küçük ki içeri hem biz hem bavullarımızla sığmak oldukça zor.Tamamen isveçharikası İKEA ile döşenmiş otel odamızı, içinde yaptığımız kritik değişikliklerle adım atılabilir hale getirdikten sonra kendimizi sokaklara atıyoruz.

Otelimiz ultra küçük odasına rağmen aslında gerçekten "süppeeeer" bir lokasyona sahip. Stockholm haritasının merkezindeki Gamla Stan 'dayız.

Ama Gamla Stan'ın mis gibi waffle kokan sokaklarından geçtikten sonra Norrbro köprüsünü de aşıp, çevremizde kraliyet sarayı manzarasıyla Stockholm'ün kuzey kısmına doğru yol alıyoruz. Amaç şu sık sık kullandığım google earth de Stockholm'ün merkezi olarak yer alan Sergels Torg 'u bulmak. Orayı bulursam herşeyi bulurum anlayışındayım.

Burda aslında yapılacak şeyler ikiye ayrılıyor. Haritayı elinize aldığınızda ya Weekday, PUB vs gibi mağazaların olduğu Kungsgatan ve devamındaki Hötorget tarafına gitmek ya da daha pahalı mağazaların bulunduğu "Küçük Paris" : Birger Jarlsgatan'a... Önümüzde gezecek yer çok olduğu kadar günümüz de çok. :) Yol bizi Birger ' götürüyor.

MADE IN SWEDEN : H&M

Burda bir Avrupa Klasiği olarak değerlendirilen H&M i gördüğünüz yeri alışverişin kalbi olarak benimsemek yanlış olur çünkü gittiğimde öğrendiğim bir gerçek H&M 'in İsveç markası olması. Dolayısıyla İstanbul'un her köşesinde ne kadar bakkal varsa burda da o kadar çok H&M var. Kulağa hoş geliyor biliyorum ama köşe başında gördüğünüz her H&M , her yerde olduğu kadar dolu ve karmaşık. Dolayısıyla her seferinde değişik birşey gördüğümü iddia eden ben bi noktadan sonra ilk günden yorgun düşüyorum :)

H&M krizimin geçmesini bekledikten sonra, belki de Stockholm'ün en keyif aldığım noktalarından biri olan Stureplan 'a varıyoruz.

Stureplan , elite tabakanın buluşma noktası. Oturduğumuz yerde herkesin gündüz vakti bile beyaz şaraplarını içtiğini , somonlu salatalarını yediğini görebiliyoruz. E tabi hazır İskandinavya'nın göbeğindeyken somon'un dibine vurmazsak olmaz.:)

İlk gözümüze çarpan mekan : Sturehof

Beyaz saçlı ,takım elbiseli yıllanmış isveç'lilerden tutun, iş arasında bir drink atmak için gelen yakışıklı sarışın erkekler, bebek arabalı , tamamen marka giyinen 30'lu yaşlardaki , iskandinavya'nın hakkını veren kadınlar, gençler.. Yüksek gelirli kesimden her yaşta insan burada.

Birbirinden güzel salatalar, değişik sandviçler arasından seçtiklerimizle, yemekte masaya tereyağ ile getirilen isveç ekmekleri , ve tabiki somon, öğlen yemeğimizi renklendiriyor.

Üstelik Stureplan'da ilgi çeken tek mekan burası da değil. Etrafa baktığınızda gündüz ya da gece farketmeden şık giyimli bir çok isveçli'yi Stureplan'daki her restaurant veya cafe 'de salınırken görüyorsunuz.

İkinci popüler mekan ise bir uzakdoğu lokantası: East

Birçok yer gezmiş ve birçok restaurant'ta gurme edasıyla(!) yediğim yemeklerden sonra gururla söyleyebilirim ki East benim en çok beğendiğim restaurant'lar arasında ilk 5 e giriyor. Menu o kadar zengin olmasına rağmen herşeyden yemek istiyorum ve 2 kişinin yiyebileceği max siparişi veriyoruz. Yemekler o kadar lezzetli ki : özellikle sebzeli pancake giden herkesin yemesi gereken tadı damakta kalan bir başlangıç.Sonuç 5yıldız.:)

Stureplan'da ilgi çeken diğer kalabalık mekanın ismi meçhul: Belki de ben hatırlayamıyorum . Ama meydandaki Sture adındaki pasaja girmeden, Sturehof'un yanında göreceğiniz tentenin altındaki kalabalık kendini belli edecektir. Saydığım 3 yerden tek mutfaksız olanı bu! İstediğiniz tipte kıyafetle topuklu ya da parmak arası terlik, keyifle sohbet edebileceğiniz ve içkinizi yudumlayabileceğiniz bir yer. Stockholm'ün yazın kararmayan beyaz gecelerini burada sonlandırmak keyifli olabilir.
Not: Yaş sınırı var kapıda mutlaka kimliğe bakıyorlar.
Bir dahaki yazıda alışveriş yerlerinin kirli çamaşırlarını ve bütün sırlarını ortaya dökücem !!Şimdilik hoşçakalın :)